Kunstmatige intelligentie, tussen het kaf zit ook koren

Kunstmatige intelligentie krijgt de laatste tijd de nodige extra aandacht. En dat is niet altijd zonder overdrijving. Neem de kop “Verontrustend: AI-bots ontwikkelen onderling eigen taal” met de ondertitel “Onderzoekers stoppen experiment met AI-bots die ze niet meer begrijpen.” Er is weinig fantasie voor nodig om te denken dat de AI-bots nu zó complex zijn dat niemand ze meer begrijpt, en dat ze uit veiligheidsoverwegingen uitgezet zijn. In werkelijkheid gaat het om relatief simpele software die bedoeld is om begrijpelijke teksten uit te voeren, maar onzin blijkt uit te kramen. Gewoon een programmeerfout. Niet opmerkelijker dan een brief die je thuiskrijgt met de aanhef “Beste meneer Jansen J J J J”; foutje in het template. Tussen het kaf zit ook koren. Een ander recent bericht, “Slimme software spoort driekwart van extremistische YouTube-video’s op.” Youtube gebruikt software die filmpjes analyseert en aangeeft of ze, waarschijnlijk wel of waarschijnlijk niet, extremistische boodschappen bevatten. Om alle filmpjes op youtube te bekijken is onmenselijk veel werk. En je wilt liever niet wachten totdat iemand klaagt voordat je een filmje blokkeert. Een zelflerend algoritme is dan een goede optie; een kleine minderheid van de filmpjes wordt door dat algoritme aangemerkt als verdacht. Uiteindelijk kijkt er wel een mens naar. Maar er hoeven veel minder filmpjes bekeken worden. En de uiteindelijke menselijke beslissing wordt weer gebruikt door het systeem om van te leren welke filmpjes de aandacht verdienen.

Dramatische, of overenthousiaste, nieuwsberichten met een korreltje zout nemen is altijd verstandig. Maar wanneer op het werk ideeën om AI te gebruiken worden aangedragen, moet je hier een zorgvuldige beslissing over kunnen nemen. Daarom organiseren we op vrijdag 10 november de training “kunstmatige intelligentie voor beslissers”.

Meld je aan, zodat je niet in doldwaze avonturen wordt meegesleept, maar ook geen kansen mist.

Het Everest Toekomst Perspectief

Onze marktgerichte aanpak voor optimaal klantgedreven ICT

Onze kracht ligt in onze focus op dynamische, kennisintensieve markten. Wij zijn groot geworden in het domein van hypotheekverstrekkers, maar inmiddels hebben onze oplossingen en aanpak zich ook bewezen bij verzekeraars en de centrale overheid. Everest ondersteunt deze organisaties door continu in te spelen én vooruit te lopen op de dynamiek van de markt. Dit doen we met ICT-oplossingen die organisaties écht wendbaar maken. Die ervoor zorgen dat dienstverlening persoonlijk en (weer) relevant wordt. En bedrijfsprocessen efficiënt. Voor een snellere time-to-market. En voor een excellente klantbeleving.

BankenVerzekeraarsOverheid

MAAK KENNIS MET EVEREST

Benieuwd hoe Everest úw organisatie toekomstbestendig kan maken en kan helpen om dienstverlening op maat in de praktijk te brengen? Neem dan contact op voor het maken van een afspraak. Wij komen graag langs om te luisteren naar uw ambities en wensen en kunnen u een aantal inspirerende praktijkvoorbeelden laten zien.

De Gruyter Fabriek
Veemarktkade 8 (ingang K, kantoor 7120)
5222 AE 's Hertogenbosch

(073) 645 04 60
info@everest.nl