Everest Burgeronderzoek

Hoe ervaren burgers de (online) dienstverlening van de overheid?

De dienstverlening door de overheid moet in 2017 beter en waar mogelijk digitaal. Zo luidt de doelstelling in het regeerakkoord. Hoe staat het met deze ambitie? Hoe zien burgers dit en waar valt voor de overheid nog winst te behalen? Deze vragen heeft een onafhankelijk marktonderzoeksbureau voor Everest beantwoord door middel van een panelonderzoek onder 840 burgers die ervaring hebben met de online diensten van de overheid.

Uit ons onderzoek blijkt dat de overheid al goed op weg is met de digitalisering van haar dienstverlening. Zo lijkt het althans. Burgers waarderen de online dienstverlening van de overheid namelijk met een gemiddeld cijfer 7. Hoe staat dit cijfer in verhouding tot de algemene verwachtingen van burgers bij het online zakendoen? Vooruitstrevende ondernemingen, zoals Bol.com en Booking.com hebben immers een hoogwaardige standaard voor digitale dienstverlening gecreëerd. Deze partijen zetten steeds hoger in, door het verkorten van levertijden, personaliseren van pagina’s en aanbiedingen. Het voelt alsof de waardering van de online overheid gelijk staat aan een gemiddelde 7 voor wiskunde op het basisonderwijs. Terwijl een 7 voor Bol.com vergelijkbaar is met het wiskundeniveau van het gymnasium. Dit contrast komt terug in de onderzoeksresultaten; slechts 47% van de burgers heeft vertrouwen in de geautomatiseerde afhandeling van de digitale diensten die de overheid biedt.

Dat de online dienstverlening van de overheid op dit moment conform de verwachtingen van de burgers is (68,1%), betekent niet dat de overheid haar beoogde doelstelling voor 2017 al heeft behaald. Slechts 54% van de burgers vertrouwt erop dat de overheid haar diensten in 2017 volledig digitaal zal leveren. De resultaten en conclusies die u hier leest, zijn slechts een greep uit het burgeronderzoek 2014. Alle interessante resultaten en conclusies leest u in het onderzoeksrapport.

Download het onderzoeksrapport

Bedankt voor uw interesse in het burgeronderzoek. Wij wensen u veel leesplezier!

Voer uw naam in

Voer de naam van uw organisatie in

Voer een geldig e-mailadres in

Het Everest Toekomst Perspectief

Onze marktgerichte aanpak voor optimaal wendbare ICT

Onze kracht ligt in onze focus op dynamische, kennisintensieve markten. Wij zijn groot geworden in het domein van hypotheekverstrekkers, maar inmiddels heeft onze aanpak zich ook bewezen bij verzekeraars en de centrale overheid. Everest ondersteunt deze organisaties door continu in te spelen én vooruit te lopen op de dynamiek van de markt. Dit doen we met ICT-oplossingen die organisaties écht wendbaar maken. Die zorgen voor zeer efficiënte bedrijfsprocessen. Voor een snellere time-to-market. En voor een excellente klantbeleving.

BankenVerzekeraarsOverheid

MAAK KENNIS MET EVEREST

Benieuwd hoe Everest úw organisatie toekomstbestendig kan maken? Neem dan contact op voor het maken van een afspraak. Wij komen graag langs om een presentatie te geven en samen uw wensen door te nemen. Ook laten we een aantal inspirerende praktijkvoorbeelden zien.

De Gruyter Fabriek
Veemarktkade 8 (ingang K, kantoor 7120)
5222 AE 's Hertogenbosch

(073) 645 04 60
info@everest.nl