De hype voorbij: wat betekent kunstmatige intelligentie voor de financiële sector?

Het einde van repetitief werk voor medewerkers van financiële instellingen

Het jaar 2016 was een bewogen jaar. Het zal onder andere door ‘fake news’ rond de Amerikaanse verkiezingen de geschiedenis ingaan. 2016 was ook het jaar waarin kunstmatige intelligentie (AI) weer volop in de belangstelling stond. De heerlijk cynische IT nieuwssite The Register kopte al ‘AI, dát was het fake news van 2016’. Maar is er dan niks waar van de berichtgeving dat mensenwerk wordt overgenomen door AI?

Vervangt AI de mens?

Het afgelopen jaar zagen we vaak headlines als “Kunstmatige intelligentie vervangt Japanse verzekeringsagenten”. In het artikel is te lezen dat 34 mensen hun baan verliezen aan een computer. De vraag is natuurlijk wel of dat nu alleen te maken heeft met de toepassing van AI of dat het verschil met traditionele IT helemaal niet zo groot is. Zijn er nu 34 mensen volledig vervangen of wordt door een nét iets slimmer systeem iedere week een halve werkdag bespaard voor 340 werknemers? Volgens het jaarverslag met Hello Kitty op de omslag telt Fukoku, de verzekeraar in kwestie, in totaal 12.720 medewerkers.

Overspannen verwachtingen

Vaak worden berichten over IBM Watson aangehaald waarin Watson wordt voorgesteld als kennisquiz winnaar, chef-kok of medisch specialist. Maar in werkelijkheid kunnen ook deze prestige projecten de jongste medewerker nog niet vervangen. Zelfs een eenvoudige taak als iemand te woord staan in een chat levert teleurstellende resultaten op. In de Gartner hype cycle van augustus 2016 stonden Machine Learning en Cognitive Expert Advisors ingeschat als maximaal gehyped en chatbots stortten al met duizelende vaart af naar de afgrond van desillusie. Het is dan ook tijd dat overspannen verwachtingen plaats maken voor realisme. We kunnen niet verwachten van AI dat een financieel adviseur geheel vervangen wordt, maar we moeten ook niet in de val trappen om alle automatisering AI te noemen. Een website die alleen adviseert over de keuze tussen aandelen of obligaties en dan ook nog alleen in reactie op een eenvoudige vraag hoe oud iemand is – dat kun je geen ‘robo-advies’ noemen.

Medewerkers van morgen

Kunstmatige intelligentie gaat wel heel veel tijd besparen, met name voor taken die vaak en veel voorkomen. Medewerkers in de financiële branche voeren met name kenniswerk uit. Soms is dat kenniswerk écht mensenwerk. Nieuwe problemen oplossen die nooit eerder voorkwamen, nieuwe verbanden vinden in informatie die nog niemand eerder gezien heeft, nieuwe diensten en producten ontwikkelen anticiperend op een markt die er nog niet is. Dat betekent voor de medewerkers van morgen dat ze vaker de saaie, repetitieve onderdelen van hun werk kunnen overslaan. Documenten doorlezen, cijfers interpreteren, samenvatten van overzichten en voorspellen hoe de afloop is. Dit zijn de taken die een AI algoritme kan uitvoeren. Des te meer wordt er gevraagd van de flexibiliteit – en het oordeelsvermogen – van de medewerker.

Mensenwerk blijft nodig

Werk dat wél gaat verdwijnen is bijvoorbeeld het interpreteren van oogfoto’s. Een ervaren oogarts kan in zijn carrière duizenden oogfoto’s bekijken, maar een AI algoritme kan er miljoenen bekijken. Of het dan ook terecht is om de meest voor de hand liggend remedie voor te schrijven. Hoe je de patiënt kunt geruststellen, maar toch tot actie kunt manen. Dat blijft mensenwerk. Dergelijke voorbeelden kennen we in de financiële wereld ook. De modellen die gebruikt worden om fraude te detecteren, of wanbetaling te voorspellen bijvoorbeeld. In mijn volgende blog, die volgende week verschijnt, geef ik concrete voorbeelden van zogeheten ‘cognitieve taken’ waarbij AI de kenniswerker in de financiële wereld vergaand kan ondersteunen, of zelfs werk uit handen kan nemen.

Het Everest Toekomst Perspectief

Onze marktgerichte aanpak voor optimaal wendbare ICT

Onze kracht ligt in onze focus op dynamische, kennisintensieve markten. Wij zijn groot geworden in het domein van hypotheekverstrekkers, maar inmiddels heeft onze aanpak zich ook bewezen bij verzekeraars en de centrale overheid. Everest ondersteunt deze organisaties door continu in te spelen én vooruit te lopen op de dynamiek van de markt. Dit doen we met ICT-oplossingen die organisaties écht wendbaar maken. Die zorgen voor zeer efficiënte bedrijfsprocessen. Voor een snellere time-to-market. En voor een excellente klantbeleving.

BankenVerzekeraarsOverheid

MAAK KENNIS MET EVEREST

Benieuwd hoe Everest úw organisatie toekomstbestendig kan maken? Neem dan contact op voor het maken van een afspraak. Wij komen graag langs om een presentatie te geven en samen uw wensen door te nemen. Ook laten we een aantal inspirerende praktijkvoorbeelden zien.

De Gruyter Fabriek
Veemarktkade 8 (ingang K, kantoor 7120)
5222 AE 's Hertogenbosch

(073) 645 04 60
info@everest.nl