Beste bank, doorbreek de radiostilte

Over sparen en (de behoefte aan) een persoonlijke en relevante bank

Mijn broer vertelt op feesten en partijen regelmatig het bekende familieverhaal over het verdwenen wisselgeld. Hij had boodschappen gedaan voor mijn moeder en hij wilde het overgebleven geld aan haar geven, maar hij kon het nergens meer vinden. Hij zwoer dat hij het op tafel had gelegd. Toen zag hij mij gehurkt in de woonkamer zitten met mijn spaarpotje in mijn hand. Ik was een jaar of vier. Elk muntje werd zorgvuldig door de opening van het witte blikje gestopt. En zo verdwenen er regelmatig rondslingerende muntjes in huize Van Bokstel. Het mysterie van het verdwenen wisselgeld was opgelost. Mijn familie lacht er nog steeds heel hard om. Van kleins af ben ik al bezig met het vullen van mijn spaarpot. Eerst zaten alle muntjes in een blik en later bracht ik deze allemaal naar de bank. Intussen past diezelfde bank al meer dan 20 jaar op mijn centen. Veel en ietwat stille jaren.

Mijn ouders hebben me geleerd te sparen voor de spullen die ik graag wil kopen. Het begon met een nieuwe Nintendo, later een rijbewijs, een eigen huis, nieuwe kozijnen en ga zo maar door. Mijn spaardoelen zijn veranderd met de jaren, maar mijn bank weet hier weinig van af. Wel weet de bank dat ik regelmatig geld overmaak naar mijn spaarrekening. Ik had verwacht dat mijn bank zo nu en dan wel zou informeren naar mijn spaardoelen en ideeën zou delen om meer uit mijn spaargeld en andere financiële producten te halen. Natuurlijk kan ik, als ik het nodig vind, zelf informatie inwinnen bij een adviseur van de bank. Ik verwacht heus niet dat mijn bank over elke euro overgebleven wisselgeld die ik in mijn spaarpot stop meedenkt, maar radiostilte… dat kan vandaag de dag toch wel anders?

Via handige apps en portalen kan ik op elk moment van de dag kijken hoe het ervoor staat met mijn financiële producten zoals mijn hypotheek, betaal- en spaarrekening. Ik kan via de app zelfs allerlei wijzigingen doorvoeren op deze producten of meteen contact opnemen met een medewerker. Als technologie dit allemaal mogelijk maakt, dan moet het toch ook mogelijk zijn om te anticiperen op mijn (latente) behoeften en wensen? Stel ik bekijk mijn online hypotheekdossier ineens heel vaak. Waarom zou dat zijn? Mijn bank zou dat kunnen achterhalen door vragen te stellen via de handige apps en portalen. Bent u geïnteresseerd in mogelijkheden om uw maandelijkse hypotheeklasten te verlagen, zou in mijn geval een relevante vraag zijn. Nadat ik deze vraag met “ja” beantwoord, kan de bank met behulp van vervolgvragen en suggesties steeds relevanter worden door mijn daadwerkelijke behoefte te achterhalen en een persoonlijk advies te geven. Bijvoorbeeld met de vraag “wilt u meer weten over de mogelijkheden van een andere rentevastperiode gezien de huidige rentestanden?”. En de suggestie “u kunt uw maandelijkse hypotheeklasten met X bedrag verlagen door nu Y bedrag -wat u reeds heeft gespaard- via de app af te lossen”. Technologie kan op basis van triggers, zoals het aantal keer dat ik mijn hypotheekdossier in een bepaalde periode heb bekeken, de bank erop attenderen als dergelijke vragen interessant zijn om aan mij voor te leggen. Als je het mij vraagt kan mijn bank dan het verschil maken en haar dienstverlening voor mij persoonlijk relevant(er) te maken. En dan is het “dag radiostilte en pump up the jam!”.

Het Everest Toekomst Perspectief

Onze marktgerichte aanpak voor optimaal wendbare ICT

Onze kracht ligt in onze focus op dynamische, kennisintensieve markten. Wij zijn groot geworden in het domein van hypotheekverstrekkers, maar inmiddels heeft onze aanpak zich ook bewezen bij verzekeraars en de centrale overheid. Everest ondersteunt deze organisaties door continu in te spelen én vooruit te lopen op de dynamiek van de markt. Dit doen we met ICT-oplossingen die organisaties écht wendbaar maken. Die zorgen voor zeer efficiënte bedrijfsprocessen. Voor een snellere time-to-market. En voor een excellente klantbeleving.

BankenVerzekeraarsOverheid

MAAK KENNIS MET EVEREST

Benieuwd hoe Everest úw organisatie toekomstbestendig kan maken? Neem dan contact op voor het maken van een afspraak. Wij komen graag langs om een presentatie te geven en samen uw wensen door te nemen. Ook laten we een aantal inspirerende praktijkvoorbeelden zien.

De Gruyter Fabriek
Veemarktkade 8 (ingang K, kantoor 7120)
5222 AE 's Hertogenbosch

(073) 645 04 60
info@everest.nl