Alleen bereikbaar op maandag, tussen 8 en 12

Hoe nieuwe Nederlanders zorgen voor nieuwe inzichten in dienstverlening

Nieuwe Nederlanders verbazen zich vaak over de Nederlandse samenleving. Zo ook over de lange wachttijden voor het regelen van zaken met dienstverlenende instanties. Terwijl zij zich verwonderen, leggen wij ons er bij neer. Gek, als je bedenkt dat we lang wachten van een commerciële organisatie nooit zouden accepteren.

Een kennis van me is vrijwilliger bij een vluchtelingenorganisatie, waarbij ze nieuwe Nederlanders helpt met het opzetten van hun leven in Nederland. Ze beginnen bij de basis: het aanvragen van een DigiD en het regelen van een zorgverzekering. Ondanks de verplichte aard van deze aspecten, is het regelen van deze dingen niet zo eenvoudig. De instanties zijn alleen bereikbaar via de telefoon, op maandagochtend, tussen acht en twaalf uur. Lastig, als het woensdagmiddag is en de persoon tegenover je zo snel mogelijk een zorgverzekering nodig heeft en er überhaupt niets van begrijpt. “Waarom duurt het aanvragen van deze dingen zo lang? En is dat hoe het werkt in Nederland?”, zijn vragen die mijn kennis dan hoort.

Eigenlijk vind ik de verbazing van deze nieuwe Nederlanders logisch. Met een andere cultuur en gewoontes, zijn ze gewend dingen meteen te kunnen regelen. Maar dat wij beperkte bereikbaarheid, lange wachttijden en onduidelijkheid over onze aanvraag accepteren vind ik vreemd. Als we dit bij een commerciële partij meemaken, dienen we snel een klacht in. Stel je voor dat je bij Bol.com een product alleen telefonisch kunt bestellen op maandag, tussen 8 en 12 uur. Je zou dezelfde verbazing hebben als de nieuwe Nederlanders. Nu hebben we qua overheidsinstanties waarmee we zakendoen weinig keus. Dus een klacht indienen of naar de concurrent stappen gaat niet op. Maar dat hoeft niet te betekenen dat de dienstverlening van de overheid niet persoonlijker kan.

Als Bol.com de gewoontes van de overheid overneemt, zou ze gigantisch veel klanten verliezen. Een klant wil altijd, overal en snel zaken kunnen doen. Bol.com past zijn diensten hierop aan en maakt het persoonlijk voor elke klant. Dit wil ik ook bij een overheidsinstantie. Ik ben het immers gewend om persoonlijk en op maat te worden geholpen door veel andere organisaties waar ik mee in aanraking kom. De voorbeelden laten zien dat dit ook mogelijk is als de dienstverlening volledig digitaal is. Ik wil – net zoals de nieuwe Nederlanders – een persoonlijke dienstverlening door de overheid.

Het Everest Toekomst Perspectief

Onze marktgerichte aanpak voor optimaal klantgedreven ICT

Onze kracht ligt in onze focus op dynamische, kennisintensieve markten. Wij zijn groot geworden in het domein van hypotheekverstrekkers, maar inmiddels hebben onze oplossingen en aanpak zich ook bewezen bij verzekeraars en de centrale overheid. Everest ondersteunt deze organisaties door continu in te spelen én vooruit te lopen op de dynamiek van de markt. Dit doen we met ICT-oplossingen die organisaties écht wendbaar maken. Die ervoor zorgen dat dienstverlening persoonlijk en (weer) relevant wordt. En bedrijfsprocessen efficiënt. Voor een snellere time-to-market. En voor een excellente klantbeleving.

BankenVerzekeraarsOverheid

MAAK KENNIS MET EVEREST

Benieuwd hoe Everest úw organisatie toekomstbestendig kan maken en kan helpen om dienstverlening op maat in de praktijk te brengen? Neem dan contact op voor het maken van een afspraak. Wij komen graag langs om te luisteren naar uw ambities en wensen en kunnen u een aantal inspirerende praktijkvoorbeelden laten zien.

De Gruyter Fabriek
Veemarktkade 8 (ingang K, kantoor 7120)
5222 AE 's Hertogenbosch

(073) 645 04 60
info@everest.nl